Mail  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Telefon  +48 791 111 800

Zapraszamy do przejrzenia bloga

napis zus

Mały i duży ZUS – o co w tym chodzi?

Zakładając firmę, należy pamiętać o obowiązku zarejestrowania jej w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, oraz zgłoszeniu jej do ZUS-u. To z kolei wiąże się także z obowiązkiem odprowadzania składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz społeczne. W sytuacji, kiedy dana działalność jest pierwszą założoną przez tę osobę, może ona skorzystać z wielu ulg, jak na przykład mały ZUS.

Czytaj więcej...

mężczyzna i segregatory z dokumentami

Na czym polega audyt podatkowy?

Audyty podatkowe wykonywane są zgodnie z instytucją prawa podatkowego. Dotyczą przede wszystkich dużych firm i przedsiębiorstw. Pozwala na wewnętrzną weryfikację, czy aby ewidencja podatkowa oraz deklaracje i rozliczanie podatków jest przeprowadzane zgodnie z prawem. Podczas kontroli wykrywane są nieprawidłowości, kontroler może również zarekomendować wprowadzenie konkretnych zmian, które pozwolą na poprawienie błędów w aktualnych deklaracjach i uniknięcie ich popełniania w przyszłości.

Czytaj więcej...

księgowy liczy na kalkulatorze

Jaką wybrać formę opodatkowania dla firmy?

Rodzaj opodatkowania konkretnego przedsiębiorstwa zależy głównie od właściciela. Podejmując decyzję, należy wziąć pod uwagę zarówno rodzaj prowadzonej działalności, jak i rachunek ekonomiczny. Wybór odpowiedniej formy opodatkowania pozwoli na poprawne rozliczenie się z urzędem skarbowym, bez komplikacji, problemów oraz dotkliwych strat finansowych dla przedsiębiorstwa. Najlepszym sposobem na uniknięcie problemów i dopasowanie najlepszej formy opodatkowania jest skontaktowanie się  z profesjonalną księgową.

Czytaj więcej...

dokumenty

Jak określić wartość środka trwałego?

W toku prowadzenia działalność przedsiębiorca nabywa środki trwałe niezbędne do funkcjonowania i rozwoju firmy.  Z czasem jednak może okazać się konieczna ich ewidencja, amortyzacja lub sprzedaż. W tym celu niezbędna staje się prawidłowa wycena składników majątku firmy. W powyższym artykule przedstawiamy zasady dotyczące określenia wartości środków trwałych. Zapraszamy do lektury!

Czytaj więcej...

pit-0

Kogo dotyczy PiT-0?

W 2019 roku Rada Ministrów uchwaliła ustawę o zerowym PIT-cie dla młodych pracowników, którzy nie ukończyli jeszcze 26 roku życia. Jednak to nie jedyny warunek, który uprawnia do skorzystania z ulgi podatkowej. W powyższym artykule przedstawiamy jakie kryteria musi spełnić podatnik, aby być zwolnionym z opodatkowania wynagrodzeń, rozliczając się poprzez zerowy PIT dla młodych. Zapraszamy do lektury!

Czytaj więcej...

rozliczenia

Jak poprawnie rozlicza się VAT?

Podatek VAT płacą w Polsce przedsiębiorcy, którzy zajmują się sprzedażą towarów i usług. W zależności od kategorii produktów i usług obowiązują cztery stawki VAT. Podstawowa stawka VAT wynosi 23%. Obniżona 8% dotyczy usług związanych z kulturą, sportem i rekreacją, a także usług budowlanych i transportowych. Dodatkowo też obejmuje niektóre produkty takie jak cukier, cytrusy i artykuły higieniczne. Stawkę 5% z kolei stosuje się w odniesieniu do podstawowych produktów żywnościowych oraz artykułów dla niemowląt i książek. 0% odnosi się natomiast do eksportu i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Jeśli zatem jesteś przedsiębiorcą, który nie został zwolniony z tego podatku, musisz się z niego rozliczać. O tym, w jaki sposób robić to poprawnie, przeczytasz w dalszej części tego artykułu.

Czytaj więcej...

kobieta

Jakie elementy musi zawierać świadectwo pracy?

Świadectwo pracy to dokument, który pracodawca ma obowiązek wydać pracownikowi niezwłocznie po rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy o pracę. Musi to zrobić w ostatnim dniu trwania umowy (jeżeli nie zamierza nawiązać z nim kolejnego stosunku pracy w ciągu 7 dni). Kwestie z tym związane regulowane są przez Kodeks pracy. W tym wpisie dowiesz się, jakie najważniejsze informacje powinny znaleźć się w każdym świadectwie pracy.

Czytaj więcej...

ewidencja

Na jakich warunkach można prowadzić ewidencję przychodu?

Obowiązkiem prowadzenia ewidencji przychodów objęci są przedsiębiorcy, którzy rozliczają się w formie ryczałtu ewidencjonowanego, co wynika z Rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 17 grudnia 2002 roku w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (Dz.U. Nr 219 poz. 1836 z późn. zm.). Na czym polega ta forma księgowości i kogo dotyczy? Więcej na ten temat w dalszej części naszego wpisu.

Czytaj więcej...

księgowość

Kto jest zobowiązany do prowadzenia KPiR?

Prowadzenie KPiR, czyli Księgi Przychodów i Rozchodów, to jedna z uproszczonych metod ewidencji działalności gospodarczej. Rejestruje się w niej zarówno przychody przedsiębiorstwa, jak i koszty prac badawczo-rozwojowych oraz wydatki związane z prowadzeniem działalności czy zakupem towarów i materiałów. Kto ma obowiązek prowadzenia Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów?

Czytaj więcej...